Sopimusvuori

 

Markku Ojanen

   pelit kuva

 

Tätä on viime vuosina paljon pohdittu. Kun kyse on kuvitteellisesta pelien maailmasta, voiko se olla vahingollista? Jokainen pelaaja tajuaa, että kyse on aivan muusta kuin arkisesta elämästä. Lisäksi pelit opettavat laitteiden käyttöä ja voivat edistää yhteistoimintaa, kun niitä pelataan yhdessä.

Kuitenkin väkivaltaiset pelit vähentävät herkkyyttä toisen ihmisen hädälle. Brad Bushman ja Craig Anderson osoittivat, että näillä peleillä on ensinnäkin fysiologisia vaikutuksia, joiden mukaan peleihin totutaan, mutta myös halukkuus auttaa loukkaantunutta henkilöä vähenee. Tutkimuksessa 320 opiskelijaa pelasi joko väkivaltaista tai rauhallista peliä 20 minuutin ajan. Muutaman minuutin kuluttua he kuulivat meteliä, jonka jälkeen ”uhri” valitti venähtäneestä jalasta aiheutuvaa kipua. Väkivaltaista peliä pelanneilta kesti 73 sekuntia mennä auttamaan, kun vertailuryhmältä aikaa kului vain 16 sekuntia. Väkivaltapeliä pelanneet kiinnittivät lisäksi harvemmin meteliin huomiota ja arvioivat sen vähemmän vakavaksi kuin rauhallista peliä pelanneet.

Tämä vaikuttaa hyvin vakavalta asialta. Miten empatian ja auttamisen käy, kun pelien pelaaminen pikemminkin lisääntyy kuin vähenee? Koska juuri pojat ja miehet pelaavat paljon enemmän kuin tytöt ja naiset tällaisia pelejä, johtaako se miesten kovenemiseen?

Tutkimus ei kuitenkaan kerro vaikutusten kestosta. Toivotaan, että vaikutukset kestävät vain muutaman minuutin ajan ja sitten taas normaali auttamishalu palautuu.

 

Brad J. Bushman and Craig A. Anderson (2009). Comfortably Numb. Desensitizing Effects of Violent Media on Helping Others. Psychological Science, 20, 273-277.

Sopimusvuori_Facebookissa